اول تیرماه به مناسبت صدور فرمان تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360 از طرف امام خمینی(ره) ، در تقویم فرهنگی ایران اسلامی به نام روز" تبلیغ و اطلاع رسانی دینی" عنوان گرفته است . در عصر انفجار اطلاعات و رشد روزافزون شیوه ها و ابزارهای اطلاع رسانی ، همچنان صداوسیما(رادیو و تلویزیون) به عنوان ابزارهای برتر اطلاع رسانی در کشور مطرح بوده و دارای بیشترین مخاطب از نظرعددی و وسعت پوشش جغرافیایی می باشد .
به بهانه "روز تبلیغ و اطلاع رسانی"، مروری میکنیم برتوصیه های مقام معظم رهبری به مسئولان صدا و سیما در مناسبتهای گوناگون ،که با عنایت به اینکه صدا و سیما جزو نهادهای تحت نظارت مستقیم رهبری میباشد، امید است مسئولان بلند پایه سازمان، روسای شبکه های مختلف، تهیه کننده ها و برنامه ریزان و کارگردانان این سازمان، موارد گلچین شده از بیانات رهبری را سرلوحه عمل خویش قرارداده و شاهد تحولی شگرف در برنامه های سمعی و بصری این سازمان باشیم.
1)وظیفه صدا و سیما در باب تبلیغ دین :
•آموزش عمومی و ایجاد رشد فکری و فرهنگی و سیاسی و تبیین اسلام
•ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی
•متدین سازی عمیق مستمعان(دینی شدن مردم)
•پخش و انعکاس مفاهیم و معارف حقیقی اسلام
•زدودن غبار غربت و انزوا از چهره ی مفاهیم عمیق اسلام و حقایق درخشان قرآن
•شبهه زدا بودن به جای شبهه زا بودن
•مقابله با توطئه های تبلیغاتی و داشتن حالت تهاجمی در برابر فرهنگ و هنر و اندیشه تحمیلی و بیگانه
•دانشگاهی برای تدریس اصول اسلام انقلابی(مدرسی گسترده برای طرح حقایق اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت به گونه ای اصیل و صحیح)
•برنامه ریزی هوشمندانه و سرمایه گذاری دقیق
2)شیوه های تبلیغ دینی صدا و سیما :
•همه شیوه های رایج تبلیغ تماما در خدمت اهداف انقلاب و اسلام
•استفاده از بهترین شیوه ها و بلیغ ترین زبان ها
•بهره گیری از هنر اصیل و سالم
•تبلیغ متین و حساب شده و دقیق
•عدم کلیشه ای بودن تبلیغ
•تبلیغ مناسب برای همه سطوح نخبگان و متوسط و پایین و سطح کودکان
3) صدا و سیما و قرآن :
•رعایت ضوابط در بیان آیات و گویش ترجمه و نظم نوشتاری و ارائه آن
•استفاده از بهترین تلاوت ها
4) صدا و سیما و ائمه :
•ضعف فراوان برنا مه های رسانه ای در باب زندگی ائمه(ع)
•تلاش برای نزدیک کردن مردم به جایگاه امامت
•عدم استفاده از جنبه مصیبت و غم و روضه خوانی در برنامه های اعیاد اهل بیت(ع)
•بیان مناقب و معجزات ائمه (ع) (معجزات قابل قبول و قابل فهم)
•بیان تاریخ تحلیلی اسلام توسط متخصصین و اهل کار
5) صدا و سیما و احکام :
•طرح احکام بدون حواشی که برداشت غلط را به بار آورد .
6)صدا و سیما و حجاب :
•رعایت ارتباط زن و مرد در مکالمات و محاورات
•تاثیر منفی فیلم های غربی در باب حجاب
7) صدا و سیما و سخنرانی ها :
•نه هر سخنرانی آن آدم ِحسابی، بلکه سخنرانی به دردخور صدا و سیما
•حذف زواید مصاحبه ها و ارائه لب مطلب
8) صدا و سیما و عرفان:
•طرح عرفان واقعی با استفاده از داستانها و کلمات بزرگان واقعا عارف و اهل معنا
•بیان جمله ای گیرا به زبانی ساده
•عدم لفاظی کردن و ملکوت را به جبروت بستن
9) صدا و سیما و اذان :
•استفاده از اذان هایی از دل کنده شده
•استفاده از اذان گلدسته ای نه استودیویی
•تولید اذان رسمی و قابل پخش در دنیا (اذان استاندارد)
10) صدا و سیما و ماه مبارک رمضان:
•نیازمند برنامه ریزی قوی
•استفاده از برنامه هایی که دل مردم را نرم میکند در سحرهای ماه مبارک
•تنظیم خوب برنامه سحر ماه مبارک
•استفاده از صدای خوب و باحال در اجرای دعای سحر
•لزوم دقت در قرائت دعا و قطع و وصل درست و معنایی جملات
11) صدا و سیما و همکاری نهادهای دیگر :
•لزوم همکاری حوزه در گروه معارف اسلامی
•لزوم سرازیر شدن تمام ذخیره ی فرهنگی معنوی دینی
•استفاده از کارشناسان دقیق و روشنفکر و روشن بین مذهبی و دینی
بیانات فوق گلچینی بود از دغدغه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در باب تبلیغ دینی در صدا و سیما که در مجموعه "اندیشه های راهبردی 4" با عنوان "تبلیغ دینی" از طرف دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه شده است .
صدا و سیمای جمهوری اسلامی در چندساله اخیر و در دوران مدیریت آقای مهندس ضرغامی ، تلاش قابل تحسینی در باب رشد تبلیغ نمادهای دینی در صدا و سیما انجام داده است ، که نسبت به دوره های قبل بسیار چشمگیر است . " صلوات بر محمد و آل محمد در آغاز تمامی برنامه های خبری - نصب بنر گوشه تصویر در اعیاد و ایام سوگواری- تغییر حالت واضح برنامه ها در اعیاد و ایام عزاداری- پخش مستقیم برخی برنامه های مذهبی از جمله عزاداری در ایام محرم - تغییر شیوه در اعلام زمان اذان و سراسری بودن آن در تمامی شبکه ها- نمایش نماز جماعت بعد از اذان - استفاده از آیات قرآن به شیوه ای نو به صورت میان برنامه - پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) در راس ساعت 8 صبح - اعلام ذکر روز و حدیث قبل از بخش های خبری برخی شبکه ها" از جمله برنامه های تقریبا روزانه ی است که صدا و سیما برای تبلیغ مباحث دینی از آنها بهره میگیرد . آنچه در دوره جدید بازهم نمود بیشتری یافت این بود که یکسویه نگری در مباحث دینی در بخش معرفت زایی از مباحث عرفانی و فلسفی به گستره معارف اهل بیتی و تاریخی نیز تغییر یافته و قدم های مبارکی در این عرصه برداشته شد .
ولیکن از مسئولین محترم صدا و سیما خواهانیم در باب سوالات زیر اندیشه ی مجددی نمایند :
1.جایگاه تعریفی سازمان برای برنامه های معرفت زای دینی چیست؟ آیا همچنان بایستی چشم امیدمان به برنامه "درسهایی از قرآن" باشد؟
2.ملاک صدا و سیما در انتخاب سخنرانی ها و مهمانان برنامه های مذهبی کدام است؟ آیا به فکر مسموم نبودن غذای روحی مخاطبین هستیم؟
3.جایگاه مناظرات و مباحثات دینی در صدا و سیما چگونه تعریف میشود؟ چرا امکان پاسخگویی در باب برخی مسائل مطروحه در صدا و سیما برای متخصصین فراهم نمیگردد ؟
4.سیاست سازمان درباب دغدغه شدید مراجع در مورد ترویج بدحجابی و اسراف در برنامه های سیما چیست؟
5.برنامه های سازمان برای آموزش احکام از دوره کودکی و نوجوانی بااستفاده از شیوه های نوین آموزشی و امکانات انیمیشنی کدام می باشد ؟ چرا راحت شعر و سرود و موزیک را در ذهن مخاطب حک مینماییم، اما از آموزش احکام اجتناب میورزیم ؟
6.سازمان برای تولید برنامه های فاخر تبلیغی بازمان کوتاه چه تصمیمی دارد ؟ آیابه تبلیغ مذهبی در کوتاه ترین زمان و بهترین شکل توجهی می شود ؟
7.جایگاه معارف والای اخلاق اسلامی در برنامه های صدا و سیما کدام است ؟ آیا نمی توان به سمت اخلاق عملی و تبلیغ آن در جامعه حرکت کرد؟
8.صدا و سیما در باب ارتباط مستقیم و مرتب مراجع تقلید و حوزه های علمیه با مردم چه قدمهایی را برداشته است ؟ آیا مراجع محترم به اندازه برخی کارشناسان در سازمان مقرب نیستند؟ آیا نیازی به شبکه معارف در سیما احساس نمی شود ؟
9.چرا خبری از معرفی کتب دینی و نشریات مذهبی در صدا وسیما و تبلیغ شایسته آنها نیست ؟
10.علت عدم دعوت از نویسندگان بزرگ معارف مذهبی به صدا و سیما و ایجاد ارتباط آنها با مخاطبین چیست؟
11.علت کم کاری در اعیاد مذهبی در باب تولید برنامه های متنوع و غنی در صدا و سیما چیست ؟ چرا کسالت آورترین برنامه های صدا و سیما در اعیاد مذهبی نمود پیدا می کنند ؟
12.متولیان مذهبی سازمان را کدام گروه از کارشناسان می باشند؟ چرا حوزه های علمیه ما از تغذیه این بخش از سازمان محجور نگه داشته شده اند ؟
امید آنکه موارد سوالی فوق دریچه ای نو باشد برای بازاندیشی و تفکر در سیستم برای بهبود و ارتقاء آن .



کلیه حقوق محفوظ است / 1392